Jak reklamovat obuv? Poradíme vám!

Češi nejčastěji z módního zboží reklamují boty. Možná to někdy potkalo i vás. Koupili jste si lakovky na podpatku, které se za týden rozlepily, nebo drahé boty, které vám po vyzkoušení doma už neseděly tak dobře jako v obchodě, a nebo jste prostě koupili „nevhodný dárek“… to jsou situace, které patří téměř do každodenního života. 

reklamace boty obuv triky prodejců 2

Třeba se něco z toho stalo i vám. Jak jste tehdy reagovali? Řekli jste si, že veškeré pokusy o reklamaci jsou zbytečné? A nebo jste se pokusili – byli jste úspěšní nebo vás prodejce uzemnil prazvláštními argumenty? My víme, kdy jste v právu. Poradíme vám, jak uspět s reklamací!

Chyba nemusí být vždy na straně prodejce – často si nezjistíme ani to, co kupujeme!

Možná se ptáte, proč nejčastěji reklamujeme právě boty. Jedna z odpovědí vás možná nepotěší – chyba totiž nemusí být na straně prodejce, ale na straně neuvážlivého spotřebitele. Často si kupujeme boty bez toho, abychom věděli, co vlastně kupujeme. Při koupi obuvi je totiž nutné sledovat, jak je označena! Pokud si koupíte „vycházkovou obuv“, není na místě ji využívat ke sportu. „Módní obuv“ jsou určeny jen pro krátkodobé procházení, rozhodně ne na každodenní nošení. Na práci kupujte zásadně „pracovní obuv“, u které máte zaručeno, že je vyrobena z odolných materiálů.

Čtěte i letáky, které jsou k obuvi přibaleny. Jen tak se dozvíte, jak o boty správně pečovat, aby vám vydržely. Jemnou useň ošetřujte krémy na bázi včelího vosku, zimní boty ošetřete impregnačním sprejem, apod.

Od některých bot nemůžete čekat, že vydrží déle než jednu sezónu

Většinou si myslíme, že by nám boty měly vydržet přinejmenším tak dlouho, jako je jejich záruční doba. Samozřejmě, že pokud si koupíte kvalitní šité kožené boty a budete o ně správně pečovat, nemusíte se bát, že byste se s nimi museli po pár měsících rozloučit. Některé druhy obuvi jsou ale určeny výhradně na jednu sezónu. Například od žabek za 149 Kč, které si vezmete na léto k moři, nemůžete očekávat, že vydrží věky…

reklamace boty obuv triky prodejců 1

Kdy je vaše reklamace oprávněná?

Mnohdy je ale vaše reklamace oprávněná! Kdy to je? Například u výrobních vad, jako je rozlepení obuvi, popraskání šití na svršku obuvi, prasklé podešve, olupování povrchu, nebo když vám boty barví oblečení nebo upadne podpatek…

Vždy si ponechávejte doklad o koupi! Svědectví rodinného příslušníka nemusí být nejprůkaznější. Krabici, ve které jste boty koupili, nepotřebujete. Stačí přinést boty v původním stavu – suché, čisté, apod. Na prodejně sepište reklamační protokol, kde kromě data, uvedete i důvod reklamace a jak si přejete, aby byla reklamace vyřízena.

O reklamaci rozhoduje vždy prodávající, na kterém je, zda obuv zákazníkovi opraví, vrátí peníze, vymění zboží, nebo uvede důvod, proč reklamaci nepřijme. Prodejce může reklamaci i zamítnout, pokud uzná, že k vadě došlo kvůli nevhodném zacházení s botami. Pokud ale nesouhlasíte s tím, jak reklamace dopadla, požádejte o znalecký posudek (u některých dražších bot to za to opravdu stojí!). Znalce můžete najít například zde: www.justice.cz. Pokud ve sporu zvítězíte, prodejce vám musí náklady na znalce nahradit.

Prodejci zneužívají neznalosti zákazníků

V žádném případě nehájíme prodejce. Ti naopak často zneužívají nevědomosti zákazníků a snaží se je přesvědčit, že na reklamaci nemají nárok.

Málokdo například ví, že platné občanské právo přímo hovoří o tzv. „rozporu s kupní smlouvou“. O ten se jedná tehdy, pokud se výrobní vada (viz výše) objeví do půl roku od koupi obuvi. V této lhůtě máte zákonné právo si vybrat způsob vyřízení reklamace. Můžete se tedy zcela svobodně rozhodnout, zda si necháte vadnou obuv opravit, nebo ji budete chtít vyměnit. Pokud vám není vyhověno (například pokud na prodejně nejsou boty, za které by vám mohl prodejce vaše vadné vyměnit), máte právo na odstoupení od smlouvy (tedy vrácení peněz) nebo přiměřenou slevu.

A co když nesedí velikost? Mohu boty reklamovat?

Pokud je chyba pouze na straně spotřebitele, nemá prodejce povinnost vaší reklamaci vyhovět. Mnozí vám ale vyhoví. Jednak jim obvykle nevracíte v tomto případě obuv nijak opotřebenou či jinak znehodnocenou, a také je to známkou kvalitního servisu.

FAKTA! Co možná nevíte o reklamaci:

  • Reklamaci můžete uplatnit v jakékoliv provozovně prodávajícího, pokud to dovoluje sortiment provozovny. Pokud si koupíte boty v Praze, můžete je u stejného prodejce reklamovat klidně v Plzni nebo Českých Budějovicích.
  • Pozor na „módní obuv“. Možná vás napadne, že se tak označují prostě jen boty, co jsou právě „in“, ale není to tak. Prodejci tak často označují právě boty, se kterými by mohl mít zákazník problémy, o kterých ví, že příliš nevydrží. U módní obuvi je totiž reklamace velmi složitá. Boty takto označené jsou určené pro krátkodobé nošení v nenáročných podmínkách (za sucha, po chodníku, v místnosti…).
  • Prodejce má na vyřízení reklamace 30 dní. Pokud toto nesplní, máte nárok na výměnu zboží nebo vrácení zboží bez ohledu na případný pozdější výsledek reklamačního řízení.
  • Pokud si koupíte zboží v akci 1 + 1 pár zdarma a podobných, nemůžete reklamovat ten pár, který byl zdarma!
Tagy: móda | obuv
Slevový server garantuje: