Jarní kuchyně: Svěží vítr ze zahrádky

S jarem přichází mnohem širší možnosti přípravy jídel z čerstvých surovin ze zahrádky a začíná doba salátů, mladého masa a bylinek. Už jste si letos dali salát z rukoly, nádivku z kopřiv nebo králičí maso? Přinášíme několik tipů, jak obohatit vaší kuchyni jarními trendy.

Talíř ve znamení zelené – od salátů po kopřivy.

Ať už patříte mezi milovníky salátů nebo ne, na jaře se salátům nevyhnete. Místo až tradičního ledového salátu si ale připravte salát třeba z mladých listů pampelišky, rukoly, kopřiv, které si určitě nezapomeňte natrhat na kuřecí s velikonoční nádivkou, nebo ředkviček, možností je spousta a jistě si najdete svůj oblíbený recept. Rukolu si můžete dát i na pizzu, fantazii se meze nekladou. Ale saláty nemusí být jen „zelená nuda“, zkuste si dát svůj oblíbený salát a přidat několik vlašských ořechů nebo piniových oříšků. Nejenže vylepšíte a ozvláštníte jejich chuť, dodáte však salátu mnoho cenných látek, především nenasycených mastných kyselin, například omega-3-mastnou kyselinu, která snižuje riziko chorob oběhového systému. Bagetu k salátu nahraďte plackou z polenty, pokapanou olivovým olejem a potřenou česnekem. Tato kukuřičná placka je velmi populární v Itálii a Středozemí, u nás se dá koupit ve své instantní podobě, ale není těžké ji připravit z kukuřičné mouky. Krom přílohy k salátu a masu se polenta podává i samotná – s pikantní gorgonzolou.

Nebojte se chřestu, jeho příprava je hračka.

Čerstvý chřest sice přijde na pulty přibližně až v půlce dubna, ale už teď si můžete naplánovat nějakou pochoutku s chřestem do vašeho jídelníčku. Chřest je velice zdravý a obsahuje mnoho vitamínu a provitamínů, hlavně betakaroten a vitamíny E, C a skupinu vitamínů B. Jeho příprava není tak složitá, jak se traduje, krom velmi mladých výhonků je však nutné ho oloupat a dostatečně ořezat. Velmi často jsou recepty s chřestem velmi jednoduché, stačí ho jen doprovodit nějakou omáčkou, například holandskou. A jaké víno k chřestu? Nejvíce se k němu hodí mladá a svěží bílá vína.

Odvážíte se zkusit sushi ze syrových ryb, nebo si dáte sushi jen s avokádem?

Další zdravou delikatesou je sushi, které se v Japonsku připravovalo již v 8. století a je dodnes součástí japonského receptu na dlouhověkost. Teplem neopracované ryby totiž obsahují mnohem více mastných kyselin a dalších pro tělo důležitých látek. Velmi zdravá je řasa „Nori“, která se v sushi používá, doplní vám zásoby vápníku, železa a dalších minerálů, zakoupit ji můžete i samotnou, nařezanou na tenké plátky. Pokud vás však stále neláká ochutnat syrovou rybu, chobotnici nebo krevety, místo plodů moře si dejte sushi s okurkou nebo avokádem. Za vyzkoušení stojí i japonský křen křen „Wasabi“, jeho účinky se dají popsat snad jen slovy „pálí jako čert“, což z něj dělá ideálního bojovníka proti nachlazení.

Velký návrat králičího masa na český stůl.

Kdysi velmi populární králičí maso nebylo v posledních několika letech příliš v módě, možná k tomu přispěla i slavná scéna z Troškovy komedie, ale nyní opět vzrůstá jeho popularita, recept na „králíka na smetaně“ však v kuchařce nehledejte, trendem je králík podlévaný koňakem nebo červeným vínem, které se k jeho masu hodí. Králičí maso je velmi lehké, často je součástí diet pro svůj nízký obsah tuků a cholesterolu a je také v mnoha případech prvním masem, které rodiče dávají malým dětem. Jarní klasikou je i další maso mladých zvířat – jehněčí a kůzlečí.
Slevový server garantuje: