Nákupy online: Jak reklamovat zboží z internetu?

Máte strach z nákupů na internetu? Možná se bojíte právě případných reklamací… Nákup v kamenné prodejně považujete třeba za bezpečnější – přece jen reklamace „z očí do očí“ je taková jistější, že? To ale rozhodně nemusí být pravda.

Právě v kamenných obchodech můžete často s reklamací narazit – a to buď na neznalého prodávajícího, který se vám bude snažit tvrdit, že na reklamaci nemáte nárok, nebo na promyšlenou taktiku obchodu. „Toto je poničené nošením, tuto reklamaci nemůžeme přijmout.“ Že jste to již párkrát slyšeli? Je to možné.

Právo na reklamaci máte jak v kamenném obchodě, tak v eshopu!

eshopy nakupy online reklamace 1

Netvrdíme, že se vám toto při nákupu na internetových eshopech nemůže stát. To rozhodně ne. Stát se vám to může. Ale existuje asi stejná pravděpodobnost, že se vám to přihodí, jako v každém kamenném obchodě. Na nepoctivého prodejce můžete narazit kdekoliv. Důležité je vědět, že jak v kamenné prodejně, tak při nákupu v eshopu máte při reklamaci stejná práva!

Na zboží, které nakoupíte online, se vztahuje stejná záruka jako na jakékoliv jiné zboží. Pokud dojde k tomu, že se zboží rozhodnete reklamovat, přečtěte si reklamační řád eshopu. Ten se vyplatí číst už před tím, než nákup vůbec uskutečníte. Může totiž o prodejci leccos vypovědět. Pokud reklamační řád na webových stránkách nemůžete najít, ruce pryč!

Prodejce má poté povinnost sepsat reklamační protokol a reklamaci vyřídit do 30 dnů – lhůta je tedy stejná jako u nákupu v kamenném obchodě.

Pokud prodejce reklamaci uzná, máte nárok na náhradu nákladů spojených s reklamací – tedy se zaplacením poštovného za odeslání reklamovaného zboží zpět prodejci. Pokud vám prodejce zboží nahradí jiným, nic neplatíte (ani nové poštovné).

Zboží z eshopu můžete bez udání důvodu vrátit do 14 dnů

U nákupu na internetu máte i jednu výhodu navíc. Objednané zboží můžete do 14 dnů od jeho převzetí vrátit „bez udání důvodu“. Na to má zákazník zákonné právo u všech nákupů „na dálku“ – tedy i u nákupů z katalogů, apod. Jediné, co vás může mrzet je, že vám nebude vráceno poštovné. O tom, že jste se rozhodli odstoupit od smlouvy, informujte prodejce nejlépe písemně, a to dopisem s dodejkou tak, aby toto vyjádření obdržel nejpozději 14. den. Prodejce vám pak do 30 dnů musí vrátit peníze. 14denní lhůta se na vás vztahuje i v tom případě, že si zboží objednáte z eshopu, ale vyzvednete ho v kamenné prodejně prodejce! U vrácení zboží ale platí, že nesmí být poškozen původní obal a zboží nesmí být částečně spotřebováno (například u parfémů). Vrátit nemůžete ani zboží, u kterého to není možné z hygienických důvodů (třeba sada na manikúru, apod.)

eshopy nakupy online reklamace 2

Co možná nevíte o reklamacích při nákupu online:

  • Na zboží se vztahuje záruka 2 roky, tedy stejná záruka jako při nákupu v kamenném obchodě.
  • Záruční doba začíná až ve chvíli, kdy zboží převezmete. Pokud vám prodejce tvrdí, že začíná smyšleným datem uvedeným na faktuře nebo záruční listině, nenechte se napálit!
  • Zboží nemusíte reklamovat v původním obalu. Pokud ale zboží „vracíte“ v 14denní lhůtě původní obal musí být zachován.
  • Pokud koupíte zboží přes internet, máte právo vrátit předmětný výrobek do 14 dnů od jeho převzetí. V tomto případě vám nebudou vráceny peníze za poštovné.
  • Někteří prodejci ve svém reklamačním řádu uvádí, že zákazník nesmí vrátit zboží použité nebo zboží, u kterého byl porušen originální obal. Na to pozor! Jedná se o stanovisko, které je v rozporu se zákonem!
  • Nesmíte vrátit audio a video zboží či počítačové programy, pokud jste porušili originální obal. Toto opatření je zcela logické – prodejci se tak chrání před zákazníky, které si zboží zakoupí, okopírují a pak vrátí bez udání důvodů v zákonné lhůtě.
Slevový server garantuje: