Zázrak jménem Chia semínka

Chia semínka jsou v poslední době velkým hitem a velmi opakovaným pojmem ve zdravé výživě. Pojďme se s nimi tedy trochu blíže seznámit. Chia semínka  pochází původně z Latinské a Střední Ameriky, především z Mexika a Guatemaly.  Jsou mnohy přezdívány jako "poklad aztézkých běžců".  Semena patřila spolu s kukuřící a fazolemi jako základ k většině pokrmů,  pro své vyjímečné vlastnosti se přidávala téměř do všeho a tvořila hlavní součást menu, roztloukala se na mouku, popíjela se v nápojích, přidavala se do kaše a léčiv. Velmi si je oblíbili především aztéčtí běžci, jako plnohodnotnou svačinku, díky těmto semínkám dovedli totiž velmi dobře nakládat s energií a uběhnout tak mnohem delší vzdálenost.

Semínka Chia však byla důležitá i z úplně jiného hlediska. Kolem r. 900 př. n.l. sloužila dokonce jako platidla. Původ názvu čia pochází  z aztéckého slova chian, což se dá přeložit jako olejnatý. Pojďte tedy také ochutnat tento zázrak a superpotravinu za výhodné ceny.

Co obsahují Chia semínka a  jejich využítí

shutterstock_139448654 Velkým přínosem těchto zázračných semínek je vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, který je mnohem vyšší, než u semínek lněných. Konkrétně jde o esenciální kyseliny, ty si naše tělo nedokáže vytvořit samo a je nutné je tedy příjímat nějakou vhodnou stravou.

Omega-3 mastné kyseliny, které jsou v Chia semínkách, se jmenují alfa-linolenová kyselina a ta v našem organismu sehrává výraznou roli. Chia semínka podporují správnou funkci ledvin, jater, plic a žlučníku. Dále zkvalitňují naši paměť a mají výborné hojivé a protizánětlivé účinky.

Mimořádný  a blahodárný vliv mají na srdce, cévy, buněčné stěny, nervy a imunitu. Pro diabetiky je určitě výbornou zprávou, že snižují riziko vzniku diabetu 2, typu. Také snižují hladinu LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi. Svým složením napomáhají předcházet vzniku Alzheimerovy choroby a jsou významnými antioxidanty.

Pro příklad uvádíme možné využítí v denní doporučné dávce (DDD):
30 g Chia semínek poskytuje 11 g vlákniny, což představuje asi 35 % DDD, 4 g bílkovin, 9 g tuku, asi 1 třetinu fosforu, 25 % DDD manganu a  18 % DDD vápníku. V semínkách nechybí ani draslík, sodík, železo, fosfor, zinek a chrom. Za vitamíny můžeme jmenovat hlavně ty ze skupiny B, dále pak A, C a E.

Tato semínka  výrazně ovlivňují hladinu krevního cukru.  Dokáží na sebe vázat vodu a tím vytvářejí gel, který je pak jakoukousi fyzickou bariérou mezi sacharidy a trávícími enzymy.  Chia se tedy dají také velmi dobře využít při různých redukčních dietách.
Chia semínka se slevou

Tipy na zpracování a konzumaci

IMG_3578o-500x250 Chia semínky si můžeme např. obohatit bílý jogurt nebo ovesnou kaši. Přidávat je lze i do různých koktejlů a šťáv.

Pokud je zkombinujeme s banánem, máme připravenou rychlou svačinu. Když je jen namočíte do vody a přidáte med s citronem, vyrobíte si  osvěžující a výživný nápoj.

Semínka jsou schopná organismus zasytit na celé hodiny a proto jsou právě vhodná při dietách.

Jednoduchý recept - Sušenky s chia semínky

Budeme potřebovat 70 g, špaldové mouky, 30 g hladké mouky, 70 g jemných ovesných vloček, 3 polévkové lžíce chia semínek, 30 g rozinek, 20 g kustovnice čínské, 120 ml vlažné vody, 20 g medu a 2 g vanilky v prášku.

Semínka namočíme na 5 minut do vlažné vody s rozinkami a kustovnicí. Jakmile semínka vytvoří gel, přendáme vše do mísy, přidáme mouku, ovesné vločky, vanilku, med a vodu. Vypracujeme vláčné těsto, rozválíme jej a  tvořítkem vykrajujeme různé tvary. Nakonec vše přeneseme na pečící papír a pečeme, dokud sušenky nezezlátnou.  Sušenky lze po vychladnutí lepit marmeládou či medem.
Slevový server garantuje: